pondělí 26. ledna 2015

Kouzlo přirozené váhy


S hubnutím a všeobecně zdravým stravováním se v poslední době roztrhl pytel. Na sociálních sítích jsou miliony příspěvků o tom, jak efektivně zhubnout, vznikají nové a nové blogy typu deníčků a zápisníku z různých "fitness journey", v krámech se objevují stále nové a nové "dietní" a "zdravé" potraviny. Hubnutí je všude, kam se člověk podívá. Dnes se chci věnovat tématice kouzlu přirozené váhy a proč se s ní někteří lidé nedokáží smířit. 



Proč jsme se začali honit za svou vysněnou váhou/postavou?

Myslím si, že nejdřív bychom se měli zaměřit na tom, kde se náš ideál vůbec vzal. Kdy jsme si usmysleli, že bude nejlepší vážit 40 kilogramů a mít pevný zadeček/thigh gap/6 pack. Hlavním důvodem je podle mě vliv společnosti. Fotky vychrtlých modelek sice vystřídaly fotky svalnatějších krasavic, stále jsou to ale postavy, které prostě všem nebyly souzeny. I tak se staly ideálem krásy.
Ačkoliv všichni chtějí vypadat jako svůj vzor, málokomu se to opravdu povede. Genetické předpoklady není možné jen tak postrčit do pozadí. Pokud nevypadáme dokonale, cítíme se špatně. Necháváme společnost, aby nás soudila podle našeho zevnějšku. Co je ale horší, necháváme sebe samé definovat se podle vzhledu. Nebudeme si nic namlouvat, nároky společnosti jsou vysoké, ale většinou jsme největší "soudci" hlavně my. O tom, jak se přijmout, tady nebudu psát slohy. Sama jsem sebe samou plně přijmout nedokázala, takže nemůžu okolo sebe v této tématice házet moudry. Kdybyste ale znali nějaký článek na toto téma, ráda si ho přečtu. 

Přirozená váha

Určitě jste již tento pojem slyšely. Přirozená, nebo také zdravá, váha se nedá definovat tabulkami. Ať chceme nebo ne, někdo může sníst cokoliv a zůstane s BMI 19, za to někdo se sotva drží na 24. Každý jsme originál, ale i tak se snažíme být jako ti ostatní. Teď je trendy vážit "o 10 méně, než měříme". Například když měříme 160 cm, snažíme se vážit 50 kg, protože je to obecně prostě ideální váha. Proč nemá někdo problém udržet se na těch 50 kg a někdo těžké udržuje i 55? Odpověď je jednoduchá. Pro dotyčného věčně štíhlého šťastlivce je váha 50 kg přirozená. Tělo pracuje na této váze nejlépe, nestrádá, nesnaží se přibrat. Vsadím se, že všichni máme tu kamarádku, co by mohla sníst slona a nepřibrala by jediné deko. Z přirozené váhy se těžko přibírá, ale i hubne. Představte si Janu, která se opravdu špatnou životosprávou vyjedla až na 70 kg. Rozhodla se se sebou něco udělat, načetla spousty článků a poté si stanovila cíl, zhubnout na 50. Zpočátku jí to šlo podle plánů, pak se ale její váha ustálila na 55 kg. I když to byla zdravá váha, Jana se snažila hubnout dál. Musela být velmi důsledná a s obrovským úsilím se jí podařilo dostat až na vysněnou váhu. Protože ale nedokázala být na sebe tak přísná už napořád, samovolně zpět přibrala na 55 kg. 
S genetickými předpoklady se těžko bojuje. Pokud jste jako Jana a snažíte se dostat až na čáru vašeho ideálu co to stojí, měli byste se na jednou věcí zamyslet. Stojí mi za to ta námaha? Opravdu je lepší mít 50 kg a odpírat si vše dobré, nebo mít 55 kg a dát si cokoliv, kdy na to budete mít chuť?

Přirozená váha a PPP

PPP je většinou honba za dokonalým tělem dohnaná do extrému. Ačkoliv se tělo zpočátku snažilo držet své přirozené váhy co to šlo, nedokázala to napořád. Stále snižování příjmu a přidávání na výdeji podepsalo svou daň a tělu nezbylo nic jiného, než začít ztrácet. Často slýchám: "Vždyť nepotřebuji přibrat, nemám podváhu." Ten, kdo to řekl, se musel řídit podle tabulek, které jsou ale pouze orientační a člověk se na ně nemůže spoléhat. Jakmile se začnete potýkat byť jen se známkami podváhy, musíte přibrat. Vím, jak je těžké tento fakt přijmout, ale není jiné východisku. Podle tabulek je mých 56 kg zdravých, ale ve skutečnosti na této váze nemám menstruaci, vypadávají mi vlasy a je mi konstantní zima. Asi to ve finále tak zdravá váha nebude, viďte? Důležité je být ochotný najít svojí přirozenou váhu. Já nevím, kde je mému tělu příjemně, protože jsem ho neposlouchala. Neudělejte tu stejnou chybu jako já. 

Pamatujte ale na jednu věc. Ať je vaše přirozená váha jakákoliv, ať je vaše BMI 19 nebo 25, nenechte si tím kazit náladu. Mějte se rádi takoví, jací jste, a přijměte sebe samé. Pozitivní energie z vás bude přímo vyzařovat a nikdo nebude mít důvod vás soudit podle vašeho vzhledu, protože se za vaším zevnějškem bude skrývat tolik potenciálu a energie, že řešení samotného zevnějšku nikoho ani nenapadne. 




  

6 komentářů:

  1. Supr článek..! :-) díky

    OdpovědětVymazat
  2. moc hezký článek :) já bych k tomu dodala ještě, že mějte se rádi takoví, jací jste, ale pokud nejste uplně spokojení, tak na tom makejte, že budete jíst zdravě a cvičit a ona ta váha i pujde dolů, ale v každé fázi celého procesu se mějte rádi...já třeba kolikrát si řekla, že od teď začnu jíst méně a hodně cvičit a nikdy jsem nebyla spokojená, i když jsem nějaká kila zhubla..a to je chyba podle mě..měla jsem se mít ráda i když jsem byla v tom procesu hubnutí..neustále jsem se jen hnala za tou dokonalou váhou (jak píšeš), která stejně nepřišla, protože jsem to dřív vzdala... :)

    http://gethealthyandfitwithus.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. Tleskám za článek! :) Je opravdu dobré si uvědomit, že ne všichni můžeme vypadat podle nějakého ideálu, jeliko každému bylo do vínku dáno něco jiného. Proto bych se ani neřídila BMI a nějakými tabulkami. Také jsem měla stanovenou svou pomyslnou ideální váhu, ale jakmile jsem se přestala tolik hlídat a vypustila na pár dní cvičení, hned jsem se vracela k té své přirozené - samozřejmě :) Z té už ale dál nepřibírám, to bych se musela extrémně přejídat, takže vím, že tohle je pro mě prostě ideál. Je těžké se s tím smířit, ale čím dřív to uděláme, tím dřív přestaneme bojovat se svým vlastním tělem. Protože není nic víc vyčerpávajícího, než neustále válčit sám se sebou..)

    OdpovědětVymazat
  4. Supr článek k zamyšlení :)

    OdpovědětVymazat
  5. Nádherný článek :) opět tě obdivuji za tvoji upřímnost.. Nemůžu si pomoct, ale vždy, když píšu tak osobní článek přijdu si hrozně nesvá..:D pokud nemáš menstruaci určitě dále přibírej!:) 56 kg není určité vysoká váha! - pokud teda nemáš kolem 145 cm, že :D a víš co je vtipný? že až ted, kilogram a něco před minimem normální váhy jsem se sebou aspon trochu spokojená, nebojím se projít kolem zrcadel...Nějaké kouzlo v tom je :) kolik vlastně měříš?

    OdpovědětVymazat
  6. Určitě si ho udělej, je to úžasný!:33 :D já ho miluju. To máš pravdu:D ale za tu dobrotu to stojí:3

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za každý komentář. :) Pokud již ale chcete něco kritizovat, prosím, vyjádřete se civilizovaně, ať si z toho můžu něco vzít a nemusím se kvůli tomu trápit. Na Vaše komentáře odpovídám tady na blogu. :)